تپروت یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های بیت کوین است که قرار است فردا ( 23 آبان ، 14 نوامبر ) انجام شود و تغییرات مهم و ارزشمندی در بزرگ‌ترین رمزارز دنیا رخ دهد. 

احتمالا می‌دانید که بیت کوین سیستمی غیر متمرکز که توسط یک شخص یا اشخاصی نظارت یا مدیریت نمی‌شود. به همین دلیل هر تغییر و آپدیتی نیاز به تایید اکثریت جامعه آن کوین باشد که در اینجا بیت کوین و رای‌دهندگان ماینر‌های بزرگ این شبکه است.
در 12 ژوئن 2021 ( 12 خرداد ) بود که تعداد بسیار بالایی از ماینر‌ها حمایت خود را نسبت به انجام یک بروزرسانی در فناوری بیت کوین نشان دادند که "ارتقای تپروت" یا " Taproot Upgrade" نام داشت.
این آپدیت مجموعه‌ای از سه تغییر مهم و اساسی با هدف تقویت امنیت شبکه ، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری انجام شد.
این آپدیت مهم‌ترین سافت فورک بیت کوین از زمان ارتقای ظرفیت بلاک (2017) است.
اگر مختصر سافت فورک را توضیح دهیم میتواند به یک دو راهی روبه‌روی اشاره کرد که در یک سمت آن نسخه‌ای کاملا جدید که در دل آن همچنان پروژه قبلی کار می‌کند را داشت که تغییرات مهمی در آن رخ داده است و بلاکچین مستقل خود را دارد. به این نوع فورک‌ها هارد فورک می‌گویند که مهم‌ترین هارد فورک بیت کوین ، بیت کوین کش است.
در مقابل آپدیتی که به پروژه قبلی اضافه می‌شود و شبکه بلاکچین جدید و مستقلی پدید نمی‌آید سافت فورک می‌گویند. بسیاری از رمزارزها از جمله بیت کوین ، اتریوم ، ترون ، مونرو و... سافت فورک های فراوانی را تجربه کرده اند.

آپدیت تپروت بیت کوین مزایایی را خواهد افزود که مهم‌ترین آنها افزایش حریم خصوصی به علت ادغام همه انواع خروجی‌ تراکنش‌های بیت کوین در یک خروجی واحد که خروجی تپروت نام دارد، این کار تراکنش‌های مختلف را غیرقابل شناسایی می‌کند.
همچنین قرار است آپشن بسیار مهمی که آن قرارداد‌های هوشمند باشد به بیت کوین اضافه شود. نیز با استفاده از الگوریتم جدید یک امضای جدید به بلاک‌های شبکه بیت کوین افزوده شود که بلاکچین را دو امضاء می‌کند و باعث افزایش امنیت می‌شود.
البته که این اپدیت ریسک‌های احتمالی را نیز در پیش دارد که بنظر نمی‌رسد بتواند پراهمیت جلوه کند. از جمله آنان نرخ پذیرش این بروزرسانی است که کاربران علاقه‌ای به اضافه شدن هیچ چیزی به بیت‌کوین را ندارد.
با این وجود پیش‌بینی می‌شود که این آپدیت در بلند مدت تاثیر مثبتی بر رشد قیمتی بیت کوین خواهد داشت.