امروز اولین روز در السالوادور است که مشاغل ملزم به پذیرش بیت‌کوین هستند. قبل‌تر رئیس جمهور این کشور اعلام کرده بود که قصد دارد بیت کوین را به عنوان پول رسمی کشور بپذیرد و این موضوع السالوادور را اولین کشوری می‌کرد که یک ارز‌دیجیتال را به عنوان وجوه قانونی می‌پذیرد.

این خبر واکنش‌های زیادی را این کشور و دنیا به همراه داشت که نسبت به فرصت‌ها و خطرات رمز‌ارزها بحث می‌کردند و به طور مثال بانک نسبت به تصویب این قانون هشدار داد. در داخل نیزعده‌ای از مردم با ترس و واهمه با این موضوع مواجه شده که اعتراضات خیابانی را به همراه داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمادگی این حرکت را ندارند.

طبق نظرسنجی دانشگاه آمریکای مرکزی (UCA) تنها 4.8% از 1,281 نفر متوجه شده‌اند که بیت کوین چیست و باید چگونه از آن استفاده کرد. در نظرسنجی دیگر 68 درصد از افراد اظهار کردند موافق با استفاده بیت کوین به عنوان ارز قانونی نیستند.

نیل ویلسون (Neil Wilson) تحلیلگر ارشد بازار در Markets.com ، می‌گوید: " فقیرترین کشور‌ها احتمالا کسانی هستند که کمترین سود را از این اتفاق می‌برند". همچنین اضافه کرد که: " السالوادور از نظر اقتصادی بسیار کوچک است این جز یک اقدام برای جلب توجه از طرف رژیم خودکامه به نظر نمی‌رسد".

El No To Bitcoin - NerdZone

جالب است بدانید بیش از دو میلیون کارگر سالوادور در در کشورهای دیگر پول را برای خانواده‌های خود ارسال می‌کنند، این حواله‌ها حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند.

طرفداران این حرکت می‌گویند که استفاده از بیت‌کوین برای انتقال پول به خانواده‌ها هزینه انتقال را بسیار ارزان‌تر می‌کند.

اما حالا دیگر به طور رسمی این قانون تصویب شده است و مشاغل ملزم به پذیرش بیت‌کوین شده‌اند همچنین برای ترغیب شهروندان نیز دولت کیف پول دیجتالی اش را معرفی کرده که با دانلود و نصب آن هر شهروند 30 دلار بیت کوین هدیه می‌دهد.

مهم‌ترین نگرانی مسئله بی‌سوادی و وضع مالی بد بسیاری از مردم این کشور است که حتی گوشی هوشمند نیز ندارد پس عملا امکان استفاده عمومی از بیت کوین برای پرداخت وجود ندارد و این دسته از مردم مثل قبل برای پرداخت خرید های خودشان از دلار آمریکا استفاده می‌کنند.

گرسن مارتینز ، ساکن سابق السالوادور و اکنون طرفدار بیت کوین در آمریکا می‌گوید: " السالوادور آخرین کشوری نخواهد بود که بیت کوین را پذیرفته است" ، " توصیف امید و شادی که باعث می‌شود احساس کنم که کشور ما اولین دومینویی است که در این مسیر اجتناب ناپذیر سقوط کرده است ، دشوار است".

Source: bbc