حتی اگر پیگیر و فعال حوزه کریپتو کارنسی و رمز‌ارزها نباشید احتمالا اسم NFT را شنیده‌اید. اما NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT ها فناوری جدیدی در زمینه بلاکچین و رمزارزها محسوب می‌شود. که به دو علت متفاوت مورد توجه قرار گرفته‌اند. اولین دلیل سوددهی آنها به سرمایه‌گذاران و فروشندگان است که حاصل تولید و معامله این توکن‌ها ( Token ) است و دومین دلیل سرگرمی و جمع‌آوری کلکسیون هست.

 

به طور کلی میتوان گفت که ما دو نوع دارایی داریم :

1- دارایی های قابل تعویض ( fungible )

2- دارایی های غیر قابل تعویض ( Non-fungible )

ارزش دارایی قابل تعویض به قابلیت نقدشوندگی و تبدیل آن است. مثلا هر اسکناس ده هزار تومانی با سایر اسکناس های ده هزار تومانی ارزشی یکسان دارد و هر یک عدد از این اسکناس قابل معاوضه با دو عدد اسکناس پنج هزار تومانی است بدون اینکه به ارزش و اعتبار آن اضافه یا کم شود. اما یک تابلوی نقاشی خاص و منحصر به فرد است و هیچ تابلوی نقاشی کاملا مشابه آن نیست ( جعل رو فعلا محسوب نکنید).

NFT - NerdZone

دقیقا این موضوع است که یک عتیقه , قطعه موسیقی , فیلم , تابلو و... را ارزشمند میکند. همچنین ارزش چنین محصولی ( دارایی های غیر قابل تعویض ) میتواند متغییر باشد. در یک مزایده اثر هنری هرکسی نسبت به علاقه و دیدگاه خودش قیمتی را برای خرید پیشنهاد می‌دهد.

در ارزهای دیجیتال اسکناس , سکه طلا و... معادل ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم هستند که ارزش هر کدام از آنها با هم برابر است ( 1Bitcoin X   =    1Bitcoin Y ). NFT ها نیز مانند آثار هنری و عتیقه‌جات هستند که ارزش‌های متفاوت دارند ( Music x   ≠   Music z ).

 

 

Source: fabionodariphoto.