فارنزیک چیست؟ فارنزیک اصطلاحی کمتر شناخته شده در علوم امنیتی کامپیوتر است که در آن به بررسی و جمع‌آوری مدارک ، اطلاعات و شواهد مختلف از یک سیستم کامپیوتری که به یک جرم خاص مرتبط باشد می‌پردازد.

فارنزیک کامپیوتر ( Computer Forensices )

فارنزیک به معنای پزشکی قانونی است و به دوسته جرم شناسی انسان و جرم شناسی دیجیتال تقسیم می‌شود. با دسته اول یعنی جرم شناسی و پزشکی قانونی انسان قطعا آشنایی دارید ، دسته دوم یعنی جرم شناسی دیجیتال یا رایانه‌ای شباهاتی به جرم شناسی رایج ( انسانی ) دارد.

در فارنزیک مختصص آن ، یک سیستم کامپیوتری یا دیجیتال که می‌تواند از هر نوعی باشد ( کامپیوتر ، موبایل ، شبکه اینترنت ، کارت حافظه و... ) را به قصد پیدا کردن اطلاعات یا مدرکی که اکثرا به جرمی مربوط است جستجو میکند. متخصص شدن در این زمینه دانش ، آگاهی و تجربه فراوانی را می‌طلبد ، زیرا باید به دنیای بزرگی از اطلاعات درباره امنیت ، ویروس‌ها ، برنامه نویسی ، شبکه ، سخت افزار ، رمز‌نگاری و... داشت.

Outside Forensics - Nerd Zone

در مقابل فارنزیک علمی هم به نام آنتی فارنزیک ( Anti Forensices ) وجود دارد. که شامل هرگونه روش و تکنیکی است که کار فارنزیک را مختل یا پیچیده کند. در واقع تشبیهی به مجرمان و کاراگاهان است. البته که این علم فقط در رابطه با شناسایی مجرمان سایبری نیست و در موارد بسیار زیاد دیگری از جمله شناسایی و دستگیری تروریست‌ها و... نیز کاربرد دارد.

مهمترین ابزار مورد استفاده در فارنزیک سیستم عامل‌های مانند: Kalilinus ، Parrot OS و SIFT Workstation و نرم‌افزار هایی بر بستر همین سیستم عامل‌ها هستند.

 

Source: Wikipedia