نمونه اولیه دستکش هپتیکی متا (فیسبوک) رونمایی شد ، این دستکش برای لمس اشیاء در دنیای واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی ساخته شده است.

متا عنوان می‌کند که 7 سال مشغول توسعه این دستکش بوده‌اند و امیدوار‌ هستند که با کمک آن بتوانند حس واقعی‌تری را در دنیای مجازی به وجود آوردند.
این نمونه اولیه دستکشی است که توانایی ایجاد دامنه‌ای از حس‌ها را در واکنش با عناصر یا اجسام مجازی در دنیای واقعی برای کاربران شبیه سازی کند.
این دستکش محصول واحد Reality Labs است ، مدیر این بخش "شان کلر"می‌گوید: " ما از دست‌های خود برای ارتباط برقرار کردن با دیگران ، یادگیری دنیا و انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنیم.

اگر بتوانیم تجربه کامل استفاده از دستانمان را به دنیای واقعیت مجازی و افزوده بیاوریم، قادر به بهرگیری از یک تجربه یادگیری حرکات مختلف خواهیم بود. 

با این کار ، مردم می‌توانند اشیاء مجازی را درست مثل اشیاء واقعی لمس ، احساس و بررسی کنند ، بدون اینکه بخواهند روش جدیدی را برای تعامل با این جهان بیاموزند."
این دستکش از طریق موتورهای پلاستیکی کوچکی با قابلیت باد شدن به‌نام عملگر مکانیکی کار می‌کند. همانطور که در تصویر می‌بینید این موتورهای کوچک در تمام دستکش کاز گذاشته شده‌اند و در صورت واکنش با رفتاری‌های خاصی که در دنیایی مجازی اتفاق می‌افتد ، عمل می‌کند.
در این سازکار هوا با استفاده از ریزسیالات به درون عملگرها فرستاده می‌شود.

HaptX Meta - Nerd Zone
فیسبوک امیدوار است که این عملگرها به‌زودی بتوانند در کنار فناوری ردیابی دست موقعیت دقیق دست فرد را در محیط مجازی را شناسایی و در صورت تماس با اشیاء بازخورد مناسب را ارائه کند.
تا رسیدن به نسخه تجاری رو کاربردی این محصول راه زیادی باقی مانده است ، اما متا نشان می‌دهد که با محصولاتی مانند همین دستکش اپتیکی ، عینک‌ هوشمند و... در مسیر پیشرفت متاورس حرکت می‌کند.