فضاپیمای مشترک TGO آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه ، مقداری آب در دره گرند کنیون مریخ یافته است. 

این فضاپیما در مریخ مقدار قابل توجهی آب که احتمالا به صورت یخ است در این دره کسف کرده است و این محل را تبدیل به نقطه مهمی برای اکتشافات بعدی کرده است.
فضاپیمای "Trace Gas Orbiter ExoMars" یا "TGO" که به صورت مشترک اداره می‌شود. یک مدارگرد است که دارای ابزاری است که از لایه بالایی خاک با هدف یافتن هیدروژن نمونه برداری انجام می‌دهد.
داده‌های که این مدارگرد به تازگی جمع‌آوری کرده است مقداری غیر عادی از هیدروژن را در نزدیکی منطقه "Candor Chaos" نشان می‌دهد.

موسسه تحقیقات فضایی علوم روسیه در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت:" با TGO می‌توانیم تا یک متر زیر زمین این لایحه غبار آلود را نگاه کنیم و ببینیم واقعا در زیر سطح مریخ چه می‌گذرد، و مهم‌تر اینکه بخش‌های غنی از آب را که با ابزار های قبلی قابل شناسایی نبودند پیدا کنیم.
محققان می‌گویند به احتمال زیاد این آب به شکل یخ است. این مسئله منجر با سوالات بیشتری همچون چگونگی حفظ یخ آب در منطقه‌ای از مریخ که انتظار می‌رود قبل از این تبخیر شده باشد می‌شود.
آژانس فضایی اروپا می‌گوید:" این نشان دهنده ترکیبی از شرایط خاص و نامشخص در این دره است که سبب حفظ اب شده است.

دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا تاریخ وجود آب در مریخ را کشف کنند. اینگونه میتوان نقشه‌ای از مناطق دارای آب یخ است ترسیم کرد. مکان یابی و بهره برداری از منابع آبی محلی کلیدی خواهد بود برای هرگونه جاه طلبی برای دستیابی به مریخ در آینده‌ای نچندان دور.