مدارس انگلستان از تشخیص چهره برای گرفتن پول ناهار دانش آموزان استفاده میکنند. فرایند عادی سازی آهسته تشخیص چهره برای سوءاستفاده‌های آینده. گروهی از مدارس در بریتانیا از سیستم تشخیص چهره برای تایید پرداخت هزینه وعدهای غذایی کودکان استفاده می‌کنند.

مدارس شمال ایرشایر در اسکاتلند ادعا می‌کنند که استفاده از این فناوری سریع‌تر و بهداشتی‌تر از پرداخت با استفاده از کارت است ، اما مدافعان حریم خصوصی هشدار می‌دهند که این حرکت عادی سازی استفاده از بیومتریک است.

برگه‌ای از طرف مدارس به والدین توزیع می‌شود که میگوید: " با تشخیص چهره، دانش‌آموزان به سادگی وعده غذایی خود را انتخاب می‌کنند ، به دوربین نگاه می‌کنند و می‌روند ، خدمات ناهار اینگونه سریع‌تر انجام می‌شود و در عین حال هرگونه تماس را در محل فروش از بین می‌برند." در برگه سوالات متداول آمده است که اطلاعات بیومتریک "کودکان" به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شود و هنگام خروج از کودک از مدرسه حذف می‌گردد.

شورای شمال ایرشایر ادعا می‌کند که 97% از کودکان یا والدین برای ثبت‌نام رضایت داده‌ اند. اما برخس از والدین می‌گویند مطمعن نیستند که آیا فرزندان به طور کامل می‌دانند برای چه چیزی ثبت‌نام می‌کنند و تحت تاثیر فشار همسالان نیستند.

انواع مختلف سیستم‌های تشخیص چهره در دنیا در حال رواج است . مخالفان این سیستم میگویند که رواج این سیستم‌ها امنیت و حریم شخصی را از بین میبرند ، ممکن است دولت‌ها از آن برای سرکوب ، ردیابی و شناسایی مخالفان خود استفاده کنند یا اطلاعات به دست افراد قدرتمند برای سوءاستفاده بیافتد و حتی به دست هکران و خلافکاران بیافتد که نتایج آن بسیار خطرناک خواهد بود.