افشای قرارداد سرمایه‌گذاری 275 میلیارد دلاری اپل در چین در ازای حمایت‌های دولتی و دستکاری نقشه مناطق مورد مناقشه چین.

گزارشی منتشر شده است که می‌گوید "تیم کوک" مدیر عامل کمپانی اپل در 2016 سرمایه‌گذاری به مبلغ 275 میلیارد دلار در چین انجام داده است تا از این طریق رابطه‌ محکمی میان اپل و دولت چین ایجاد کند.
در این گزارش که از طریق مصاحبه با منابع آگاه و دسترسی به استناد داخلی اپل به دست آمده است درباره سفرهای مکرر تیم کوک به چین و از امضای قراردادی به ارزش 275 میلیارد دلار خبر می‌دهد.
این قرارداد به هدف جلب رضایت و حمایت دولت چین و بهرمندی از مزایایی که برای سایر کمپانی‌ها غیر ممکن بنظر می‌رسد ، برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها و آموزش نیرو در این کشور امضا شده است.

هدف این قرارداد پنج ساله جلوگیری یا کاهش اقدامات قانونی و رگولاتوری توسط دولت چین علیه اپل بود ، اقداماتی که بر فعالیت‌های این شرکت تاثیرات فراوانی می‌تواند داشته باشد.
اپل به عنوان بخشی از این قرارداد وعده داده بود که از تامین کنندگان پینی بیشتر قطعات بخرد ، با شرکت‌های نرم‌افزاری چین قرارداد ببند ، به طور مستقیم در شرکت‌های چینی سرمایه گذاری کند و... .
علاوه بر تمامی‌های خواسته‌های قبلی در اخبار جدید گزارشاتی آمده است که در آن چین علاوه بر موارد سرمایه گذاری ، از اپل خواسته بودند تا چندی از جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن را در نقشه دستکاری کند.
مسئولان حکومت چین از اپل خواسته بودند تا اندازه جزایر "سنکاکو" را بزرگ‌تر و اپل نیز این تغییرات را اعمال کرد و حتی اکنون نیز در نقشه ابعاد این جزایر بزرگتر از حد عادی هستند.