محقق ارشد سابق بنیاد اتریوم به کمک به کره شمالی اعتراف کرد. ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ (۶ مهر ۱۴۰۰) یکی از متخصص‌های معروف و حرفه‌ای رمزارز‌ها که در کنفرانسی در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی سخنرانی کرد ، اعتراف کرد که برای فرار از تحریم‌ها به کره شمالی کمک کرد است.
ویرجیل گریفیت (Virgil Griffith) محقق اسبق بنیاد اتریوم ، روز دوشنبه به جرم خود اعتراف کرد. وزارت دادگستری آمریکا گفت که وی با تضعیف تحریم‌ها " امنیت ملی ایالات متحده را به خطر انداخته است." وکیل او به وال استریت ژونال گفت که گریفیت "صادقانه پشیمان است". گریفیت به همراه حدود ۱۰۰ شرکت کننده دیگر در کنفرانس بلاک‌چین و کریپتو کارنسی پیونگ یانگ شرکت کرد.
گریفیت چندی قبل درخواست سفر به کره شمالی را کرده بود که این درخواست رد شد ، اما وی به هرحال خودش را طریق چین به این کشور رسید. هفت ماه بعد ، گریفیت که در سنگاپور زندگی می‌کرد در فرودگاه بین‌الملی لس‌آنجلس دستگیر شد.
دادستان‌ها گفتند گریفیت در زمینه فناوری‌های بلاک‌چین و ارزهای رمز‌نگاری شده موضوعاتی را که مقامات کره‌شمالی آن را "تایید" کرده‌اند، ارائه کرده و در بحث استفاده از رمزارز‌ها برای فرار و دور زدن تحریم‌ها و پولشویی شرکت کرده است. 
پس از دستگیری او ، ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم یک دادخواست در حمایت از گریفیت منتشر کرد که تنها حمایت کمی را به همراه داشت.
وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که گریفیت برای ارائه خدمات رمزارزها در جهت پولشویی و دور زدن تحریم‌ها به کره‌شمالی سفر کرد. و از جمله مواردی دیگر می‌شود به چگونگی استفاده از قرارداد های هوشمند به نفع کره شمالی از جمله در مذاکرات تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده اشاره کرد.
دادستان آمریکا معتقد است که گریفیت با یکی از خطرناک ترین دشمنان خارجی کشور همکاری کرده است. وی با مجازات ۲۰ سال زندان روبه‌رو است. اما اعتراض او و وکیل‌اش به این معناست که احتمالا مجازات آن بسیار کوتاه‌تر است.همچنین وکیل وی می‌گوید:" او ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای زیادی دارد و هیچکس نباید او را با این اشتباه تعریف کند".

Source: bbc